

Jan Jonker is bedrijfskundige, organisatieadviseur, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, en hoogleraar sociaal ondernemen & nieuwe businessmodellen aan de Toulouse Business School. Jonker is bekend van zijn werk over duurzaam ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven, waarvoor hij in 2016 is onderscheiden met een Duurzaam Lintje.
Meer over Jan JonkerTransitie van betekenis
Werken aan een nieuw maatschappelijk contract
Gebonden Nederlands 2025 1e druk 9789493451100Samenvatting
In de huidige polemische en controversiële tijden lopen we vast in de transities die nodig zijn. We komen niet veel verder als we niet met hart en ziel gaan werken aan een revisie van ons huidige sociale contract. Door terug te gaan in de geschiedenis én vooruit te kijken stelt hoogleraar duurzaamheid Jan Jonker een nieuw maatschappelijk contract voor. Kern daarvan is een nieuw ‘pact’ tussen burgers, bedrijven en de overheid door samen dat wat van waarde is en schaars dreigt te worden (water, zorg, voedsel et cetera) collectief te organiseren.
Om dat pact van betekenis te laten zijn hebben we wel een concept, en een vertaalslag nodig. Dat krijgt vorm in collectieve businessmodellen. Een misschien wel onmogelijke en slechts partiële oplossing? Ongetwijfeld. Maar echt werken aan transities is broodnodig, niet omdat het makkelijk is, maar omdat het moet, omdat we feitelijk vastlopen in hoe we het nu aanpakken. Transitie van Betekenis is daarom voor alles een ‘Cry for Change’, een ‘schurend‘ boek maar wel met een oproep om met hoop te werken aan fundamentele veranderingen.
Trefwoorden
transitie duurzaamheid sociaal contract verandering maatschappelijk contract collectieve businessmodellen samenleving overheid maatschappij businessmodellen schaarse middelen toekomst samenwerken transformatie burgers publiek-private samenwerking verandermanagement bedrijven crisis voedsel water zorg strategie systeemverandering collectief organiseren publieke waarde management leiderschap innovatie gemeenschappelijk goed
Trefwoorden
Specificaties
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan