OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
					1
			
Strategisch management
																	Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
															
							
							
							Pagina 17 van 							1.443 resultaten
						recensie
							Strategisch management
			
			24 juni 2020
				Corinne Klaver
									6-8 minuten leestijd
							Ik werd getriggerd door de titel: Once Upon A Future (‘Kies zelf je koers in de veranderende wereld’). Wat zouden we kunnen leren van de auteurs Leen Zevenbergen en Ruud Veltenaar.
		interview
							
					Strategisch management
			
			24 juni 2020
				Peter Spijker
									5-6 minuten leestijd
							Onlangs verscheen Corporate Rebels, het boek waarin Joost en Pim met leesbaar plezier verslag doen van hun ontmoetingen met bijzondere, rebelse ondernemers en bestuurders die het roer radicaal durfden om te gooien.
		nieuws
							
					Economie
			
			22 juni 2020
				Bertrand Weegenaar
									3-4 minuten leestijd
							In deze onzekere tijden vliegen de scenario’s ons om de oren. Er is bij dit woord natuurlijk een flinke erosie. Een plan, opgeleukt met wat onderzoek en een verhaaltje, wordt al gauw op internet geplaatst. Hele bedrijfstakken en grote stukken van de wereldeconomie hebben een knauw gekregen. De strategen moeten terug naar de tekentafel om korte en lange-termijn plannen te maken. Nieuwe visie voor de toekomst moeten gemaakt en gecommuniceerd worden.
		interview
							
					Strategisch management
			
			22 juni 2020
				Pierre Spaninks
									6-8 minuten leestijd
							Waarom moeten we steeds harder werken voor steeds minder geld? Met die vraag begonnen Sander Heijne en Hendrik Noten aan hun boek Fantoomgroei. Het mondt uit in een pleidooi voor een nieuwe economie, waarin de maatschappelijke rol van ondernemingen weer centraal staat en de koek eerlijk wordt verdeeld.
		recensie
							Strategisch management
			
			15 juni 2020
				Elly Stroo Cloeck
									4-6 minuten leestijd
							Hoe kan het dat de winst van bedrijven voornamelijk de aandeelhouders ten goede komt en niet de werknemers? Waarom accepteren we dat de inkomensstijging al decennia stagneert? En wat kunnen we daaraan doen? Dat lees je in de smakelijk vertelde ‘ontdekkingstocht’ naar een nieuwe economie: Fantoomgroei van Sander Heijne en Hendrik Noten.
		interview
							
					Algemeen management
			
			15 juni 2020
				Pierre Spaninks
									14-20 minuten leestijd
							Als er iets een enorm vlucht heeft genomen de afgelopen 25 jaar, dan is het wel de informatie- en communicatietechnologie. Dat heeft grote gevolgen gehad voor management en organisatie. Daarvan getuigt ook een enorm aanbod aan boeken, van The rise of the network society van Emmanuel Castells uit 1996 tot The big nine van Amy Webb uit 2019. Strateeg en innovator Menno Lanting maakt de tussenstand op, en vraagt zich af waar de online revolutie per saldo toe zal leiden. Weten we al die nieuwe mogelijkheden ten goede aan te wenden, of worden we er de slaven van?
		recensie
							Strategisch management
			
			2 juni 2020
				Carla Verwijs
									2-3 minuten leestijd
							Concurreren op kennis is een boek over data, maar vooral over het strategisch analyseren van data zodat een bedrijf het kan gebruiken om betere beslissingen mee te maken. Hoe verzamel je die relevante data? Hoe vertaal je die naar kennis? Wat doet een strategisch analist eigenlijk?
		nieuws
							
					Strategisch management
			
			29 mei 2020
				Karin de Zwaan
									1-2 minuten leestijd
							Op vrijdag 5 juni interviewt Charles Groenhuijsen Leen Zevenbergen over zijn nieuwe boek: Once Upon A Future. Niet zomaar een interview maar een live webinar waar onze lezers bij kunnen zijn, vanuit huis.
		recensie
							Strategisch management
			
			27 mei 2020
				Sjors van Leeuwen
									5-8 minuten leestijd
							De wereld is in crisis. Denk alleen al aan de vraagstukken rondom klimaatverandering, globalisering en technologie. We kunnen zo niet langer doorgaan, maar hoe dan wel?
		nieuws
							
					Algemeen management
			
			27 mei 2020
				Bertrand Weegenaar
									2-3 minuten leestijd
							Het jeukt en het kriebelt. De boodschap van Joost Minnaar en Pim de Morree in Corporate Rebels. Wat zij opschrijven, is niet nieuw, en ook niet innovatief. En toch lijkt het nodig om ‘de boodschap’, in een modern jasje weliswaar, weer op te schrijven en uit te gaan dragen.
		recensie
							Strategisch management
			
			13 mei 2020
				Peter van der Wel
									3-4 minuten leestijd
							In 2006 verscheen de eerste druk van Wijzer in de toekomst van Jan Nekkers. Gezien het feit dat er tot 2020 al 16 drukken van dit boek waren verschenen, voorzag dit ‘handboek voor het werken met toekomstscenario's' in een duidelijke behoefte.
		recensie
							Strategisch management
			
			13 mei 2020
				Jan Hoogstra
									2-3 minuten leestijd
							Is Concurreren op kennis niet iets wat alle organisaties doen? Vaak vanuit de interne gedachte, door ontwikkelde kennis te verkopen of in de ontwikkeling van producten te stoppen.
		nieuws
							
					Psychologie
			
			11 mei 2020
				Jeroen Ansink
									3-5 minuten leestijd
							Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? 'Onze man in de VS' Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.
		recensie
							Strategisch management
			
			7 mei 2020
				Elly Stroo Cloeck
									5-7 minuten leestijd
							We willen allemaal leuk werk. Is dat een utopie? Nee hoor! In dit, begin 2020 verschenen managementboek Corporate Rebels van corporate rebels Joost Minnaar en Pim de Morree, lees je over een flink aantal bedrijven waar het wèl leuk werken is.
		recensie
							Marketing
			
			30 april 2020
				Ment Kuiper
									1-2 minuten leestijd
							‘Alles is energie', zei Albert Einstein. Een mooie metafoor om te kijken hoe de klantenergie optimaal gebruikt kan worden. Compliment voor Sonja Stalfoort die deze metafoor op een duidelijke en constructieve manier heeft vertaald naar een klant-energiek stroomschema.
		recensie
							Strategisch management
			
			29 april 2020
				Rudy Kor
									6-9 minuten leestijd
							Vooraf: Misschien zijn voor u Minnaar en De Morree onbekend, ze timmeren al een paar jaar aan de weg met het Engelstalige blog Corporate Rebels. Ze publiceerden onder andere in The New York Times, The Guardian en FD. Delen van het boek zijn eerder gepubliceerd op hun blog.
		interview
							
					Marketing
			
			20 april 2020
				Peter Spijker
									4-5 minuten leestijd
							Organisaties moeten momenteel alle zeilen bijzetten om snel en adequaat in te kunnen spelen op de voortdurend veranderende klantbehoefte. Ze hebben andere bronnen van energie nodig om het tempo van de marktontwikkelingen bij te houden. Temeer daar in de eigen organisatie ook nog eens veel energie weglekt. Sonja Stalfoort, auteur van De klant energieke organisatie raadt organisaties aan om klant-energie aan te boren als een nieuwe, onuitputtelijke bron van energie. De auteur, die speciaal voor haar boek het klant-energieke onderzoek liet uitvoeren, adviseert organisaties ook om energielekken te signaleren en het energieverlies tot een minimum te beperken.
		interview
							
					Strategisch management
			
			7 april 2020
				Hans van der Klis
									7-10 minuten leestijd
							Met Once Upon A Future schreven Leen Zevenbergen en Ruud Veltenaar een atypisch boek over de toekomst van onze samenleving. Geen sprookje, maar bittere werkelijkheid: een verhandeling over alle ontwrichtende ontwikkelingen waarmee wij te maken hebben. Maar het is ook een manifest over hoe we daar een antwoord op kunnen formuleren.
		column
							
					Economie
			
			6 april 2020
				Pierre Pieterse
									3-4 minuten leestijd
							Aangezien ik in mijn vorige editorial bijna de gehele shortlist uit de longlist naar boven wist te halen (alleen De wereld is rond wist aan mijn aandacht te ontsnappen), en ik niet ga vooruitlopen op de winnaar, is er ruimte om enige woorden te wijden aan fraaie boeken die de shortlist niet hebben gehaald. Omdat het vertalingen zijn. Of een verkeerd bouwjaar hebben.
		interview
							
					Marketing
			
			6 april 2020
				Paul Groothengel
									9-12 minuten leestijd
							Prominent op het tableau van marketingwetenschappers staat Peter Leeflang, ruim drie decennia marketinghoogleaar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Als we met hem het vakgebied overzien, valt op dat marketing eigenlijk een amalgaam is van consumentengedrag, onderzoek, cocreatie, digitaal pionieren en innovatie