De tijd van wat onschuldig spelen is voorbij. Wie effectiever wil werken – en dus niet wil achterblijven – zal de mogelijkheden van ChatGPT, Copilot of Gemini (om er maar een paar te noemen) serieus moeten nemen. AI klopt steeds nadrukkelijker op de kantoordeuren. Of beter: het is een bonken dat we niet langer kunnen negeren. In menig kantoortuin wordt er dan ook al een tijd lustig met nieuwe mogelijkheden geëxperimenteerd. Zelf kan ik mij in ieder geval niet meer voorstellen zonder mijn AI-hulp te werken.
Maar hoeveel ik ook al met ChatGPT werk, ook ik klungel eigenlijk nog maar wat aan, zo realiseer ik mij na het lezen van Introductie tot AI-agents van Bob van Duuren. Nu heb ik, mede dankzij het boek ChatGPT als tweede brein van Martin van Kranenburg, het bouwen van eigen GPT’s en het geven van een effectieve prompt wel redelijk onder de knie, maar wat betreft het werken met AI-agents ben ik nog als een kleuter die gefascineerd naar zijn eerste schoolboeken kijkt.
kinderschoenen
Goed, voor wie – net als bij mij – het gebruik van AI nog in de kinderschoenen staat, een korte uitleg van wat het verschil is tussen zomaar wat prompten en AI-agents inzetten. Van Duuren: ‘AI-agents geven geen antwoord, ze doen iets voor je. En dat maakt het verschil.’ Of iets meer uitgewerkt: ‘Een klassieke bot voert een enkel commando uit en niet meer dan dat. Een agent werkt doelgericht, reflecteert tussendoor en gebruikt eerdere informatie om betere beslissingen te nemen.’
Om het nog duidelijker te maken: ChatGPT kan ik vragen wat leuke toeristische bestemmingen te zoeken in het Italiaanse Napels; de AI-agentfunctie in ChatGPT vraag ik een betaalbare vlucht te vinden naar deze stad, met inachtneming van mijn wensen qua vliegtijden. Verder geef ik hem direct de opdracht een overzicht te geven van leuke hotelletjes in het centrum die de service aanbieden om mij van het vliegveld te halen. En het gaat zelfs verder: ik kan de AI-agent vragen zowel de vlucht als het hotel voor mij te boeken. En dan mis ik vermoedelijk nog tal van mogelijkheden die de AI-agent ook bieden.
Duidelijk zijn
Waar het volgens Van Duuren bij zowel prompts als opdrachten aan een AI-agent om gaat, is dat je als opdrachtgever duidelijk bent. Dat dit in de praktijk vaak misgaat, verbaast mij overigens niets. Het doet mij denken aan de talloze medewerkers die geen idee hebben wat er nu eigenlijk van hen verwacht wordt – puur en alleen omdat hun leidinggevende te vaag is in het duidelijk opstellen van SMART-doelen en het geven van sturing. (Minder dan de helft van de medewerkers weet wat er van hen wordt verwacht, aldus onderzoek van Gallup.) En net zoals het tussen leidinggevende en medewerker vaak fout gaat, is de uitkomst die je van ChatGPT krijgt net zo beroerd als de input die wij hem geven.
reuzenstappen
Ik laat mij dus graag meenemen door Van Duuren in hoe AI-agents effectief in te zetten zijn. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik hem een klein beetje kwijtraak in het hoofdstuk waarin hij ingaat op het gebruik van de app n8n. Aan het woord is duidelijk een expert die de lezer stap voor stap wil meenemen. Maar – en ik besef: dit ligt ongetwijfeld aan mijzelf – ik raak hem na een paar stappen kwijt. Zoals gezegd: ik ben nog die kleuter die nog reuzenstappen moet leren zetten.
Dat neemt niet weg dat ik blij ben met deze handleiding van Van Duuren. Zoals een goed boek over AI betaamt, nodigt het uit om zowel boek als laptop tegelijk open te slaan en theorie direct toe te passen. Zo heb ik mijn AI-agents gevraagd dagelijks in de gaten te houden of er een nieuw blog op mijn website staat. Nu weet ik dit natuurlijk zelf – ik post de blogs immers zelf – maar het kan een leuke service zijn voor wie geen van mijn blogs wil missen.
Dank voor de tip, Bob!
Effectiever met AI aan de slag? Bob van Duuren helpt je graag verder met zijn boek Introductie tot AI-agents. Handige handvatten voor beginners en meer gevorderden. Bestel bij Managementboek.
Over Henk Jan Kamsteeg
Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie